Vergroot uw marketingsucces

Wilt u weten hoe u meer uit uw marketingbudget kunt halen en geld kunt besparen? De volgende 10 tips helpen u om uw marketing succes direct te vergroten:


tip 1

Maak een marketingplan waarin uw marketing activiteiten worden gekoppeld aan de bedrijfsdoelstellingen.
Als een marketing activiteit niet direct of indirect gekoppeld kan worden aan de bedrijfsdoelstellingen dan kan deze worden geschrapt.


tip 1

Gebruik uw klantendatabase (CRM systeem) om klanten te segmenteren naar specifieke doelgroepen.
De kosten om specifieke (kleinere) groepen te bereiken zijn lager, de respons is in het algemeen hoger en van betere kwaliteit.


tip 1

Definieer doelgroepen op basis van klantkenmerken.
Niet op basis van eerder bij u gekochte producten of diensten. De behoeften van klanten blijken het meest samen te hangen met B2C: leeftijd, geslacht, gezinssamenstelling, etc. B2B: branche, soort bedrijf, aantal werknemers, etc.


tip 1

Bedenk nieuwe manieren om klanten te werven door de Customer Life Cycle in kaart te brengen.
U sluit aan op de momenten waarop de klant behoefte heeft aan contact waardoor de verkoopkans veel groter is


tip 1

Stem uw boodschap af op de verschillende doelgroepen en gebruik de kanalen waar de doelgroep zich bevindt.
Als uw doelgroep bijvoorbeeld meer dan 20 uur per week op internet zit, communiceer dan via online marketing en niet via een DM.


tip 1

Zet in alle communicatie de klant centraal.
Dit klinkt eenvoudig maar is het niet. Focus niet alleen op de USP's van uw eigen product of dienst maar kruip in de huid van uw klanten. Wat houdt ze bezig? Tegen welke problemen lopen ze aan? Wat doet u er aan om dit makkelijker te maken?


tip 1

Maak verschillende versies van offline en online uitingen en test welke het beste werkt.
Verschillende versies kunnen vaak tegen een geringe meerprijs worden gemaakt. Een ander woord of beeld maakt direct een enorm verschil in beleving en waardering bij de klant


tip 1

Stel voor elke marketing activiteit SMART doelstellingen op en meet (ook tussentijds) of deze doelstellingen worden gehaald.
'Er moeten minstens 40 leads uit deze campagne worden gehaald' is geen goede doelstelling. De mogelijkheid om tussentijds bij te sturen ontbreekt en wat is de definitie van een lead? Het is beter om doelen te hebben op respons en daarvoor elke week targets te bepalen. Na een korte en snelle kwalificatie van de respons kunnen doelen voor leads en vooral ook voor verkopen worden bepaald.


tip 1

Verras klanten met een leuke attentie of een extra service waardoor ze niet gewoon tevreden maar zeer tevreden zijn.
Mond-op-mond reclame is nog steeds de beste reclame voor uw bedrijf. Dit bereikt u alleen als mensen bijzonder tevreden of verrast zijn.


tip 1

Beloon uw loyale klanten en her-activeer klanten die in het verleden zaken met u hebben gedaan.
90% van de omzet komt van bestaande klanten, daar mag toch best iets tegenover staan? Het gaat niet meteen om financiŽle beloningen, gewoon waardering omdat de klant al jaren bij u komt is al een goed begin. Vergeet ex-klanten die om wat voor reden dan ook zijn afgehaakt niet terug te halen. Zij kennen uw bedrijf en kijken er na verloop van tijd vaak weer anders tegenaan.